Skip to main content

Brief jest dokumentem, dzięki któremu dom produkcyjny poznaje wszystkie oczekiwania oraz założenia zamawiającego względem filmów reklamowych, które mają powstać. Mówiąc jeszcze prościej: brief określa co oraz jak ma być zrobione, aby dana produkcja była efektywna oraz spełniała wszelkie walory artystyczne i estetyczne. Na podstawie dobrze przygotowanego briefu i/lub scenariusza filmu reklamowego – dom produkcyjny jest w stanie przygotować dokładny kosztorys produkcji.

Dobry brief na film reklamowy to taki, który w prosty i przejrzysty sposób przedstawia całą ideę produkcji filmowej. Warto więc zaangażować się w jego odpowiednie przygotowanie.

Zacznijmy od początku. Brief powinien mieć prostą formę: krótkie i treściwe opisy. Wszystkie najważniejsze informacje powinny być dokładnie wypunktowane. Brief na pewno nie może być nudny! Wszystkie referencje, inspiracje, skojarzenia i rekomendacje muszą być czytelnie przedstawione. Agencja kreatywna i dom produkcyjny po analizie briefu powinni bez problemu wczuć się w klimat i nastrój zlecanej produkcji.

Jakie informacje znajdziesz w odpowiednio skonstruowanym briefie?
Poniżej przedstawiamy wskazówki do jego przygotowania.

 

 

Przygotowując dokument warto podzielić go na kilka części:

  1. Ogólne dane o zamawiającym. 
    Nazwa firmy/marki, która zleca produkcję, strona www oraz ogólny opis grupy docelowej produktu.
  2. Ogólne informacje o projekcie.
    W tym punkcie należy podać nazwę i tytuł projektu. Ogólnie opisać jego główne cele i założenia marketingowe. Powinieneś określić rodzaj produkcji – czy jest to spot reklamowy, film produktowy czy może reportaż video?
  3. Szczegółowe dane o projekcie.
    Pomyśl i określ ilość filmów lub liczbę formatów i wersji, które mają powstać. Ważne, byś wskazał długości filmów lub ich wariantów czasowych. W tym miejscu należy też precyzyjnie określić pola eksploatacji filmów czyli to, gdzie mają być docelowo emitowane? Jaki jest planowany czas emisji? Długość trwania licencji oraz szczegółowe określenie praw np. do wizerunku aktorów – to również ważne informacje, które powinieneś zawrzeć w tym punkcie.
  4.  Referencje.
    Podaj wszystkie możliwe informacje referencyjne oraz inspiracje, czyli przykłady istniejących, podobnych realizacji i linki do nich. Ten punkt to również miejsce na określenie casting briefu na obsadę aktorską, doprecyzowanie i określenie ilości aktorów; skonstruowanie castingu na lokacje (studio, lokacje naturalne czy  budowanie scenografii). Jeśli to istotne dla produkcji: określ informacje dotyczące kostiumów, muzyki, animacji czy efektów specjalnych.  Pomogą Ci w tym wszelkie moodboardy, czyli wizualne przedstawienie koncepcji artystycznej.
  5. Budżet.
    Określ budżet, jaki przeznaczony jest na konkretną produkcję lub przynajmniej jego górną granicę. Jaki jest proponowany sposób rozliczenia z domem produkcyjnym?
  6. Termin realizacji.
    Na kiedy orientacyjnie planowana jest organizacja planu zdjęciowego oraz emisja końcowych materiałów filmowych?

Tak opracowany brief daje gwarancję bezbłędnej interpretacji koncepcji pomysłu na produkcję oraz przygotowanie precyzyjnej wyceny materiałów video.

Jeśli masz problem przy skonstruowaniu odpowiedniego briefu – skontaktuj się z nami! Porozmawiamy o Twoich potrzebach oraz oczekiwaniach i wspólnie wypracujemy odpowiedni plan działania dla Twojej produkcji.

js

Podobał Ci się ten artykuł? Podziel się ze znajomymi!

One Comment

Leave a Reply