Skip to main content

Produkcja reklamy video jest procesem złożonym, który standardowo trwa kilka tygodni. Organizacja produkcji filmowej rozpoczyna się w momencie planowania i opracowywania strategii marketingowej. Zalicza się do tego przygotowanie pomysłu na spot reklamowy lub inny format video. Reklama video  – pomysł na nią powstaje w działach marketingu klienta lub w agencjach reklamowych. Etap między pomysłem a emisją spotu reklamowego należy do domu produkcyjnego, któremu powierzamy produkcję.

Jak sprawić, by film odniósł sukces? Najważniejsze zaczyna się już u podstaw. Prawidłowa organizacja produkcji reklamy video to zasada numer jeden. Dotyczy to zarówno małych, kameralnych produkcji, jak i wysokobudżetowych projektów. Bez wyjątku. Dlatego właśnie warto powierzyć zadanie doświadczonym specjalistom i mieć pewność, że projekt ułoży się pomyślnie.

W poniższym artykule przedstawiamy wszystkie działania, które realizuje dom produkcyjny, od momentu zlecenia produkcji spotu reklamowego aż po jego emisję.

ETAP I – PREPRODUKCJA REKLAMA VIDEO

Rozpoczyna się w momencie przekazania  domowi produkcyjnemu  treatmentu (wizji filmu na piśmie) lub briefu na produkcję. Te dwa dokumenty, w praktyce często stosowane zamiennie są ważnym wprowadzeniem w styl, nastrój i klimat filmu, który ma powstać.

Na podstawie briefu na etapie preprodukcji przygotowywane są:

  • storyboard, czyli reklama rozrysowana obrazkami, z dokładnym opisem tego, co pokażemy
    w filmie reklamowym,
  • casting brief – będący dokładnym opisem postaci, które występują w spocie reklamowym,
  • obsada – czyli wyszukanie odpowiednich aktorów do zamawianej produkcji,
  • ekipa filmowa – skompletowanie trzonu ekipy realizującej produkcję,
  • wyszukanie lokacji i dokumentacja techniczna przed zdjęciami,
  • PPM – czyli inaczej: spotkanie przedprodukcyjne z klientem, agencją i domem produkcyjnym, na którym omawiane są wszystkie szczegóły produkcji i planu zdjęciowego.

ETAP II – ZDJĘCIA

Plan zdjęciowy to drugi, bardzo ważny etap produkcji reklamy video. Podczas dnia zdjęciowego zostają nagrane wszystkie ujęcia video zgodnie ze scenariuszem i storyboardem. Na etapie zdjęć pracuje cała ekipa filmowa zaangażowana do konkretnej produkcji. W zależności od złożoności scenariusza etap zdjęć może trwać od jednego do kilku dni zdjęciowych. Plany zdjęciowe realizowane są w lokacji wybranej na etapie preprodukcji.

ETAP III – POSTPRODUKCJA

Postprodukcją nazywa się wszystkie działania wykonane po planie zdjęciowym, którym poddaje się nagrany materiał, aby uzyskać finalny spot reklamowy.

Pierwszym etapem postprodukcji jest tak zwany montaż offline czyli inaczej: wstępny montaż materiału, z dźwiękiem pilotowym z planu, bez emisyjnej jakości obrazu, bez efektów specjalnych, napisów, animacji oraz bez kolorkorekcji. Na tym etapie montażysta przegląda, selekcjonuje i układa nagrany materiał.

Po zaakceptowaniu montażu offline czas na montaż on-line, czyli dopieszczanie materiału video w jakości emisyjnej, dodawanie grafik, plansz, animacji czy napisów.

Postprodukcja dotyczy również ścieżki audio, czyli dbanie o wysoki poziom estetyczny dźwięku w spocie reklamowym. Proces ten nazywamy postprodukcją dźwięku – inaczej: mastering. Na tym etapie dopracowuje się poziomy głośności wszystkich składowych elementów: dialogów, nagrań lektorskich, muzyki czy efektów dźwiękowych.

Kolorkorekcja jest jednym z ostatnich elementów postprodukcji. Do każdego ujęcia z materiale video ustala się światło, kontrast, kolor oraz jego nasycenie, temperaturę czy jaskrawość. Kolorkorekcją nadajemy odpowiedni styl i klimat w finalnej produkcji.

Po tak przygotowanym materiale filmowym czas na kolaudację, czyli komisyjny odbiór gotowego spotu reklamowego, ocena i dopuszczenie do dalszej dystrybucji.

Szukasz profesjonalnego, działającego kompleksowo domu produkcyjnego? Odezwij się!

js

Podobał Ci się ten artykuł? Podziel się ze znajomymi!

Leave a Reply