Skip to main content

Najczęstsze pytanie, jakie pojawia się w pierwszym kontakcie z nami brzmi: “Ile kosztuje wyprodukowanie filmu reklamowego?” Niestety – nie istnieje jednoznaczna, konkretna odpowiedź na to bardzo ogólne pytanie. W tym artykule postaramy się jednak jak najlepiej wyjaśnić specyfikę sposobu wyceniania produkcji video do Internetu i Telewizji.

Nie powinien dziwić fakt, że większość domów produkcyjnych nie posiada konkretnych cenników za poszczególne usługi, ponieważ każda realizacja video jest unikatowa: to znaczy, że każdy spot reklamowy lub inny format video jest realizowany na inną skalę, wymaga różnego sposobu przygotowania, innych zasobów sprzętowych czy kadrowych. Dlatego, tak bardzo ważne jest opracowanie dokładnego briefu produkcyjnego, czyli dokumentu określającego wytyczne i wymagania Klienta względem materiału video, na podstawie którego możliwa jest dokładna wycena produkcji. O tym, czym jest brief i jak go dobrze przygotować piszemy w oddzielnym artykule – TUTAJ. Istnieją jednak uniwersalne dla każdego domu produkcyjnego wytyczne, które pozwalają definiować widełki cenowe za wyprodukowanie spotu reklamowego.

Jeśli na początek potrzebujesz poznać przedział cenowy, czyli jedynie przybliżony koszt produkcji Twojego filmu wystarczy wskazać:

  • POLE EKSPLOATACJI: czy video będzie emitowane tylko w Internecie czy również w Telewizji?
  • RODZAJ REALIZACJI: czy konieczne jest nagranie materiału od podstaw wraz z organizacją planu zdjęciowego, czy tylko montaż video z gotowych materiałów?
  • ILOŚĆ MATERIAŁÓW VIDEO: ile filmów ma powstać? dodatkowo, należy podać rodzaj formatów oraz czas ich trwania
  • ZŁOŻONOŚĆ SCENARIUSZA: czy w filmie mają wystąpić aktorzy? czy potrzebne będzie nagranie podkładu lektorskiego? czy w filmie przewidywane jest umieszczenie plansz animowanych, animacji 2D lub 3D?

Dokładny koszt video produkcji można określić po podaniu szczegółowych informacji na temat realizacji. Poniżej podajemy elementy, które wpływają na wysokość ceny:

  • RODZAJ LOKACJI: czy nagranie ma być realizowane w studio filmowym lub w lokacji naturalnej np. dom lub apartament, a może potrzebne będzie miejsce publiczne, np. przystanek autobusowy albo wnętrze muzeum – aby móc nagrać ujęcia video w tego typu miejscach, niezbędne są odpowiednie pozwolenia oraz uiszczenie specjalnych opłat
  • ILOŚĆ DNI ZDJĘCIOWYCH: każdy dodatkowy dzień zdjęciowy na realizację scenariusza filmu wiąże się z dodatkowymi opłatami
  • AKTORZY: ilość osób występujących w filmie reklamowym oraz zakres ich pracy. Czy będą widoczne ich wizerunki? czy trzeba nagrać głos? najlepiej przygotować casting brief na obsadę aktorską
  • RODZAJ I KLASA SPRZĘTU FILMOWEGO: w zależności od tego, jakiej jakości oczekuje się od produkcji filmowej – dom produkcyjny rekomenduje odpowiedni rodzaj kamery, ilości światła i pozostałego sprzętu. Im wyższa jakość obrazu i dźwięku, tym wyższa klasa sprzętu filmowego – co daje wyższy koszt
  • SKŁAD EKIPY FILMOWEJ: ten element wyceny przygotuje dom produkcyjny po zapoznaniu się z briefem lub scenariuszem filmu; wycenia się ilość osób zaangażowanych do produkcji na każdym etapie realizacji
  • CZAS REALIZACJI: jak dużo czasu ma dom produkcyjny na pełny proces produkcji? ile czasu jest od momentu zlecenia produkcji do emisji spotu reklamowego?

Na podstawie powyższych danych studio produkcyjne przygotowuje dokładny kosztorys produkcji filmowej, ze wskazaniem wszystkich pozycji składowych wyceny.

W MediaLoonie gwarantujemy Klientom maksymalnie 48 godzin na przygotowanie wyceny produkcji filmowych i fotograficznych.

Podobał Ci się ten artykuł? Podziel się ze znajomymi!

Leave a Reply